BILLEDKUNST
– et af gymnasiets fire kunstneriske fag
Billedkunst er et af de fire kunstneriske fag, musik, dramatik, medief ag og billedkunst, som du kan vælge i 1.g. Fælles for fagene er, at de beskæftiger sig med kulturudtryk. I billedkunstfaget er dette arkitektur, billedkunstværker og andre menneskeskabte billeder som pressefotos og computerspil.
Billedfaget og den visuelle kultur
Vi lever i en billedverden. Sådan har det været siden de første mennesker skabte deres tegninger på hulernes vægge eller dekorerede deres redskaber og omgivelser. Dengang var billedskaben forbeholdt de få: Billedmageren, håndværkeren og siden kunstneren, og de mennesker der havde råd til at sætte dem i arbejde. I dag er vores opvækst præget af pegebøger, egne kradserier, tegninger, fotos, tv, film og pcspil. Vi lever i en mediekultur, hvor den daglige informationsmængde præges af en voldsom billedstrøm. Vi forbruger billeder hastigt og umiddelbart. Bladrer gennem aviser og magasiner, zapper mellem forskellige kanaler.
Vi ikke blot ser billeder, vi lever i billeder. Beklædning, mode, design, indretning, fremtræden, iscenesættelse, udstilling og arkitektur danner visuelle rammer om vores liv. Rammerne sættes i høj grad uden for os, men som kritiske brugere vælger vi også vores eget udtryk.
I billedkunstfaget undersøger vi den visuelle kultur, vi lever i. Det sker ved at inddrage mange forskellige slags billedformer og underkaste dem en både praktisk og teoretisk analyse. Helt centralt står billedkunst og arkitektur og deres skiftende udtryk op igennem historien og i forskellige kulturer.
Billedanalyse og billedforståelse
I billedkunst lærer du, hvordan du kan undersøge denne billedverden, og hvordan denne billedverden bliver til. Du undersøger den både praktisk og teoretisk. Oftest understøtter det teoretiske det praktiske eller omvendt.
Du lærer, at du kan undersøge kunst, arkitektur og andre synlige ting på forskellige måder.
Du lærer at være opmærksom på detaljer, som du i første omgang slet ikke lægger mærke til, men som er med til at præge det, du ser. På den måde kan du for eksempel finde et svar på, hvordan den ene stil adskiller sig fra den anden stil.
Du kan undersøge, hvordan billeder giver mening, de har et dybdesprog, symbolske koder, der kan række ned i det ubevidste. Du undersøger, hvordan kunstnere har forsøgt at påvirke beskuerens oplevelse eller vil formidle et budskab gennem symboler.
Du kan i billedkunst undersøge, hvor disse symboler stammer fra, og hvordan disse symboler er blevet anvendt i gamle dage og op til i dag.
En billedkunstner, arkitekt eller en fotograf laver normalt ikke deres værker på en øde ø og kun til glæde for sig selv. Kunstneren bor i et bestemt land, er fx medlem af en bestemt politisk gruppering og laver værkerne til en bestemt gruppe mennesker. I billedkunst kan du undersøge, hvordan billedets udseende er påvirket af kunstnerens omgivelser. Du kan også undersøge, hvordan bestemte billeder forsøger at påvirke samfundet.
Selvfølgelig skal du kunne benytte en del fag udtryk og forstå deres baggrund for at være i stand til at lave disse undersøgelser.
Portfolio
– det personlige arbejds- og eksamensredskab
Undervisningen rummer mange slags indslag. Der indgår tekster fra lærebøger, aviser, museumspjecer, udklip, reproduktioner, besøg på udstillinger, museer, værksteder, tegnestuer, egne eksperimenter og andet indsamlet visuelt materiale. Alt skal samles og ordnes i en portfolio, dvs. i en mappe, på en måde der viser, at du har overblik og kan se sammenhængen i tingene.
Portfolioen er din personlige lærebog, og den danner grundlag for din eksamen. Med en dårlig portfolio er det svært at lave en god eksamen. I løsningen af den stillede opgave skal du kunne vise eksempler på den måde, du har arbejdet med stoffet.
Læreren formulerer eksamensopgaverne således, at du i din analyse skal inddrage forskellige eksempler fra din portfolio.
Både C og B niveau
Billedkunst optræder som et C og B fag.
Som fag på C-niveau kan det være dit obligatoriske kunstneriske fag. Hvis du ikke har faget som obligatorisk fag, kan du senere vælge faget på C-niveau.
Du kan også læse billedkunst på B-niveau. Det kan ske ved, at faget indgår i en studieretning som et af de tre studieretningsfag. Du kan også vælge det som fag på B-niveau.
På B-niveau kræves en både bredere og dybere tilgang til faget. Der stilles større krav til en forståelse og selvstændig anvendelse af det, du har lært. De praktiske øvelser og eksperimenter og de teoretiske refleksioner er meget mere omfattende. I· et afsluttende personligt projekt forbindes praktisk og teoretisk arbejde med en billedkunstnerisk problemstilling, som du selv vælger.
Et nyt element på B-niveau er, at mindst et forløb handler enten om, hvordan et museum arbejder, eller hvordan man organiserer og sammensætter en bestemt udstilling, eller hvordan der arbejdes inden for kunsthistorien.
Eksamen er dobbelt, idet den dels rummer en opgave på linje med C-niveau, dels skal du præsentere det afsluttende personlige projekt.